© Cevirah v/Cecilie Elvira Lassen.                          Kontakt: +4528444357                            Email: cecilie_lj@hotmail.com                                 Pop up events - skiftende lokaler

Øget kropsbevidsthed

March 26, 2015

Lad os tale om vores helt fantastiske krop, som hver dag er med til at holde os i live, gennem alle dens sindssygt smarte processer, der hvert sekund sker inde i os. Lad os tale om den krop, de fleste af os går utrolig meget op i at træne og holde sund, men dog er adskilt fra.

 

Vi lever i en tid hvor, vi i højere grad befinder os i vores hoved og lader den fortolkende selvbevidsthed overskygge vores intuition og kropsbevidsthed, som hjælper os med at lytte til vores krops signaler. På trods af, at det nu en gang er godt at bruge sit hoved, sker det ofte på bekostning af vores kropsbevidsthed og evnen til at mærke resten af kroppen, hvilket kan gå hen og skabe en masse bøvl og uhensigtsmæssige mønstre indeni

 

Det er oftest først når vi mærker smerte i kroppen, at vi vælger at gøre noget ved det, fordi det pludeslig går hen og bliver helt ubehageligt at være os. Her stormer vi måske til lægen, der jo må se at få os fikset, og bander den nervøse skulder og de brokkende knæ helt af pommeren til. Dog glemmer vi ofte, at det faktisk er vores egen krops ret intelligente måde at råbe os op på, når vi igennem alt for lang tid har ignorerret kroppens signaler. Når vi oplever smerte kan man altså sige, at det er vores krop der råber vagt i gevær og sender os et meget konkret advarselssignal, om at vi nok burde mærke lidt bedre efter.

 

 


Men hvad vil det overhovedet sige at være kropsbevidst?
For mig betyder det mest af alt evnen til at føle sig forbundet med sin egen krop, og lytte til de fornemmelser og følelser den hele tiden sender afsted op til hjernen. Bare være i os selv, og gå på opdagese i kroppens helt unikke sprog. Være i et såkaldt flow med mine omgivelser. Når vi begynder at lytte som en neutral observatør, er det måske muligt at se hvordan vi ofte lader vores egne følelser overvælde os, hvilket ikke kun påvirker vores humør, men især også vores krop.

 

En øget kropsbevidsthed kan ifølge min egen erfaring åbne os op for det mere sansende og mere spontane inde i os, og lære os at rumme os selv og vores følelser, uafhængigt af vores fortolkende tankeprocesser. Ofte oplever vi nok hvordan vores følelsesliv netop har stor betydning for vores helbred og kroppens processer.

 

Når vi mærker efter og lytter til os selv, kan vi altså forebygge skader, sygdom og smerte, og lære os selv ikke gå på kompromis med vores gamle uhensigtsmæssige vaner. Når vi begynder at arbejde med vores kropsbevidsthed, inviterer vi også os selv på en rejse, ind i kroppens intelligente univers.

 

 

At øge sin kropsbevidsthed
For mig er arbejdet med sin egen kropsbevidsthed, noget der aldrig stopper, men en dynamisk rejse der hele tiden fører dig nye steder hen og hele tiden kan give en ny dybde i din forståelse. For mig er det et af mine vigtigste udgangspunkter, både i min dagligdag og i mit arbejde som reiki healer og yogalærer, da det lærer mig at give slip og blot rumme sansningerne og de fornemmelser kroppen og energien giver mig.

Her er en god øvelse, som jeg selv laver som en del af min morgenrutine, og gennem afspænding i min yogapraksis.

 

  • Find en behagelig stilling enten, siddende eller liggende og luk øjenne
     

  • Begynd langsomt at slappe af i dine muskler ved langsomt at starte nede fra tæerne og langsomt arbejde dig op gennem kroppen. På den måde får du også mærket efter i din krop og der skulle være en spænding, du ikke har været bevidst om. Her kan det også være godt gennem dine tanker kort at tænke afsænding og lethed, inden du giver slip og blot sanser
     

  • Begynd at observere din vejrtrækning, dog uden at styre den. Lyt til den, mærk rytmen der går hele vejen fra din mave, fra bagisden af ryggen og op til bystet. Mærk efter om der er forskel i temperatur og bare vær med din vejrtrækning
     

  • Efter et stykke tid, kan du måske begynde at forlænge din indådning og udåndning, for at nå en dybere indånding, eller blot blive ved med kun at observere din helt naturlige indånding og hvor i kroppen den går hen og hvordan den påvirker den. Lav gerne øvelsen 10 min. eller mere hver dag og prøv hver gang du blive rfanget af en tanke, at give slip på den og blidt vende tilbage til din krop.
     

En anden ting som jeg synes er rigtig vigtig at have fokus på når vi taler om kropsbevidsthed, er din holdning. Personligt er dårlig holdning noget der tidligere har bidraget til en masse uhensigtsmæssige spændinger hos mig selv og noget jeg stadig arbejder meget med. I mine unge teenageår, havde jeg en utrolig dårlig holdning, og gik ubevidst med en meget rundet ryg og en alt for spændt mave, som reaktion på dårligt selværd og angst. Det var ikke ligefrem noget, der gavnede kroppens processer og mit energiflow, hvilket medførte en overfladisk vejrtrækning og mange spændinger i hele min krop. I takt med at jeg blev ældre og mere sikker på mig selv, blomstrede mit selværd og min holdning ændrede sig meget merkant. Dog blev det til en overdrevet fremskydning af brystet, mens min nedre ryg, havde et gevaldigt lændesvej, hvilket også skabte en masse bøvl.

 

 

Her er nogle eksempler på uhensigtsmæssige tendenser for kropsholdning
 

 

  • En alt for flad og lige ryg, hvor vi skubber hoften og bækkenet alt for langt frem under os. Her låser vi lænden og hofte, hvilket kan trække videre op i ryggen og ned i benene. Husk på at vores rygsøjle ikke er helt lige i sin naturlige tilstand, men har et lille lændesvej, hvilket gør at vi bedre kan affjedre hårde stød og lignende.

  • For stort lændesvej og et bryst der enten bliver bliver skudt alt for langt frem eller er sunket sammen. Her overbelaster vi lænden, hvilket kan trække  spændninger og smerte ud i resten af ryggen. Skyder vi brystet alt for langt frem, samtidig med vi spænder i skuldrene, kan vi låse bryst, nakke og skuldre,  Er brystet sunket sammen kan det give problemer for vores vejrtrækning, som bliver overfladisk.
     

  • En rundet ryg, med udspilet mave og bøjet nakke. Her mangler ryggen stabilitet fra mavemusklerne, og din lænd og hofter bliver belastet. En rundet ryg kan også give et indtryk at dårlig selvtillid og psykisk give dig en følelse af sløvhed.
     

Her et godt link, fra folkene bag  den intelligente krop til uddybende forklaring holdningens belastning og øvelser. “Oprejsning for 3 slags dårlig holdning“

 

 

Jeg håber det har kunnet inspirere bare en smuleo og tak for at læse med!

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Kære frygt - kan vi være venner?

February 15, 2017

1/2
Please reload

Recent Posts

January 10, 2018

November 23, 2017

March 26, 2015

Please reload

Archive